Wednesday 16 October 2013

Lasteaiakohad

Hetkel käimasolevate kohalike omavalitsuste valimise tõttu on pinnale kerkinud väga tõsiselt lasteaiakohtade teema. Siinkohal hakkan rääkima enda kogemustest Harku vallaga, sest just sinna oleme me Ergoga sisse kirjutatud.
Harku vallas on vähemalt hetkel teada, et enne kolme eluaastat ei ole lasteaiakohta oodata, märtsis sündinu saab koha kõige varem kolme ja pooleselt. Senikaua maksab vald sulle soovi korral lastehoiu toetust, mille määr on hetkel 160€ kuus. Siinkohal olgu ka mainitud, et Ergo hoius maksab kolm päeva nädalas terve kuu kohal käimine keskeltläbi 300€, mis teeb juba kolme päevase kohal käimise juures vanema omaosaluseks 140€. Muidugi on ka odavamaid hoidusid ent seal enamasti ongi vaid hoid ja õppetegevust kui sellist ei toimu.
Reformierakond tegi lubaduse, et kui nemad võidavad, siis maksab vald nii suure osa lastehoiu arvest, et lapsevanem peab maksma sama palju kui tava lasteaias. Tundub mõistlik, nüüd aga tekkis küsimus, miks peaks lapsevanem eelistama lasteaeda pisikesele hoiule või kutsetunnistusega hoidjale? Äkki tekib olukord, kus vanemad panevad oma lapse hilja lasteaia järjekorda, et saaks teda hoopis hoius hoida?
Mina olen seisukohal, et lapsele on oluline õppetegevus. Kui ma saaks Ergot koolini hoida sellises hoius nagu ta käib, siis ma oleksin väga õnnelik. Igal nädalal saabub mulle meilile nädalakava koos juttude ja piltidega, lisaks menüü ja kui on mõni oluline asi toimumas või toimunud, siis ka selle kohta info. Ma olen õnnelik, et meie hoius vanematele sellist infot jagatakse, sest saan kodus olles teda samadel teemadel harida ning alati on ka lisasoovitusi, mida vanemad võiksid teha ja praktiseerida kodus. Juba enne hoidu viimist sain juhatajalt soovitusi, kuidas peenmotoorikat arendada ja mida ning kuidas võiks kodus teha. Esimesel päeval, kui Ergo hoidu läks täitsin pika ankeedi meie meetodite ja lapse eelistuste kohta. Isegi hüüdnimesid küsiti, sest mõnikord ei pruugi lapsed enda nimele reageerida ja nemad ei oska ka siis midagi lapsega peale hakata. Söök on neil hoius ka väga korralik, isegi risotot antakse ja kokk kohapeal valmistab värskelt kõik söögi. Kasvatajad haaravad kurva lapse kohe sülle ja lohutavad teda juba enne kui nutt tuleb.
Lisaks toimub neil erinevaid üritusi ja väljasõite, mis kõik on hinna sees. Aasta jooksul korraldatakse vaid kaks pidu, sest teadugipoolest on tänapäeva vanematel kiire elu. Lapsevanemaga suheldakse vahetult ja antakse lapse edasiminekutest ning tagasilöökidest teada.
Ma ei ole kindel, kui mul oleks valida riikliku sõime (u 20 last) ja erahoiu (u 12 last) vahel, siis kumma ma valiks. Riilliku sõime eeliseks on selle odavam hind ja erahoiu eeliseks vahetu suhtlus ning väiksem rühm. Tahes-tahtmata ei jõua lasteaiaõpetaja 20 pealises rühmas pöörata kõigile ühe palju tähelepanu ning niimoodi lastel jonn tekibki, nad on harjunud, et kodus pööratakse vaid neile tähelepanu ning ühel hetkel on nad tähelepanuta. Eks see kõik olene lapsest ka. Mõni laps on väga kannatlik ja ootab kuni kellelgi on aega talle tähelepanu pöörata, teisel lapsel on tähelepanu vaja kohe.
Õppemeetodid - riiklikus lastesõimes teevad vanemad otsuse, kas ja millist õppetegevust teha esimesel lasteaia-aastal, erahoius on see paika pandud juba varem. Näiteks Ergo rühmas on 2 korda nädalas liikumistund ja kaks korda nädalas muusikatund (mis täpselt on nendel päevadel, kus Ergo ei käi) lisaks veel emakeel ja kunstitegevus, liikumismängud. Ja ma olen teadlik, mida täpselt Ergo sellel päeval teeb.
Veel üks teema, mis läbi käis oli see, et kodus olevate emade lapsed ei peaks lasteaias käima. Nüüd ma tahaks ausõna teada, kuhu see laps panna kui ma olen olnud töötu ja siis leidnud endale töö. Võtan tööle kaasa, sest lasteaiakohta mul pole? Sunnin vanaemad-vanaisad koduseks jääma, et last hoida? Ma saan aru, et Soomes selline lahendus toimib, aga seal on ka valdavalt suuremad palgad ning seetõttu võivad emad rahulikuma südamega kodus olla. Ma vähemalt arvan, ega ma pole täpselt uurinud, sest Soome poole ei tõmba meid mitte miski.
Loomulikult tahan ma, et Ergo saaks võimalikult palju aega veeta enda vanematega ent ma ei leia, et see tähendaks üldse mitte lasteaias käimist. Ma tean, et ta on laps, kellel on vaja sotsialiseeruda ja kes vajab vahepeal emmest puhkust. Lisaks ei oska mina küll välja mõelda igaks päevaks mitmekesiseid tegevusi, mis last arendaks.
Ma mängin loomulikult lapsega ka niisama ent ma üritan enamikes tegevustes siiski ka arendavat poolt välja tuua. (kasvõi värvid, peenmotoorika, kujundid, sõnad jms).
No ja lisaks pean ma olema suuteline ise õppima.

Kallid lugejad, mida teie arvate lasteaias käimisest ja kui vana lapse paneksite teie lasteaeda/lastehoidu? Miks?
No ja muidugi võite mulle lisaks välja pakkuda erinevaid arendavaid tegevusi või häid raamatuid/netilehti, kust leida ideid :)


Edit: Ja muidugi avastasin ma, et samal ajal kui mina kirjutasin lasteaiast, siis kuulus blogija Mallukas kirjutas samal teemal, küll lühemalt ent Tallinna näitel. Tema postituse leiad siit

2 comments:

Svea said...

Mul oli plaan, et laps võiks minna lasteaeda natukene enne 3a saamist aga ta ei saanud lasteaiakohta ja tead Sa mis, mul on selle üle nüüd ainult hea meel. Mul niigi oli raske temast lahti lasta aga sain vähemalt üle kolme aasta temaga kodus olla.. ja 3a8k vanuselt sai siis minu preili lasteaeda alles.

Unknown said...

Mina arvasin ka alguses, et panen Ergo alles kolmeselt lasteaeda ent elu tõi teised tuuled. Niikaua kuni Ergo terve on naudime me mõlemad hoius käimist. Muidugi ma ei pannud teda täiskohaga hoidu, ja ei plaani seda ka niipea teha, ent vaheldust on meile mõlemale vaja. Eks ma aegajalt ikka mõtlen, kuidas tal seal hoius on ent kasvatajate jutu järgi mul põhjusi muretsemiseks pole.