Tuesday 12 November 2013

Mida varuda lapse esimesteks elukuudeks

Täna kirjutan enda kogemusest, mida ja kui palju läheb beebi kasvatamisel tarvis ning millest mina puudust tundsin ja tagantjärgi tarkusena soetaksin.

Riided:

Bodyd (suvelapsele lühikese varrukaga, talvisele lapsele pikkade varrukatega) - mina ostsin ühe body suuruses 50 ent Ergole see selga ei mahtunudki, pikk poiss, mis teha. Rohkem bodysid varusin suuruses 56 (mida Ergo kandis vast ainult paar nädalat) ja suuruses 62. Üldiselt varusin ma neid liiga palju aga arvestama peab ostmisel kindlasti sellega, kui tihti pesu pesed. Minul töötas pesumasin ülepäeviti ja kuna Ergo ajas ikka väga palju piima välja, siis kulus meil umbes 6 body ööpäevas. Enamasti piisab siiski väiksemast hulgast. Minule meeldisid pigem üle pea käivad bodyd, sest hõlmikbody lapsele selja taha panna oli minu jaoks ebamugavam. Samas ei kartnud ma ka üldse tema peaga toimetada.
Püksid - Sipupüksid minule ei meeldinud ja Ergole ei sobinud ka. Tal nimelt on tavapärasest suurem jalanumber ja sipukad, mis olid jalalabast parajad olid mujalt suured. Meil olid enamuses kasutuses Lindexi dressipüksid, sest need on mõnusalt pika kasutuseaga ja pehmed ning soojad. Lai kumm ei sooni kuskilt ja vastavalt lapse pikkusele saab seda vastavalt üles-alla keerata. Viisakateks käikudeks olid meil varutud Mothercare'st ühed mõnusad pehmed teksapüksid. Pükse ei kulunud üldse palju (samas olen kuulnud, et paljudel beebidel kipub mähe lekkima), keskmiselt 2 paari ööpäevas, sest Ergo magas pükste ja bodyga. Jällegi tuleb arvestada sellega, kui tihti pesu pesta ja eks alati saab juurde muretseda kui tundub, et on liiga vähe.
Pluusid - Ergole varusin 2 tavalist pikkade varrukatega pluusi ja ühe triiksärgi. Peamiselt leidis kasutust vaid triiksärk viisakatel käikudel (nime panemine, vanavanaema sünnipäev jms), sest vastsündinul on minu arvates pluusid ebamugavad (selg läheb paljaks) ja täiesti ebapraktilised, sest kehale sooja andmiseks kasutasin pigem pusasid-kampsuneid.

Tudukombed - Esimestel kuudel ei kasutanud meie neid üldse, eks maitse asi aga minu jaoks olid need ebamugavad. Hiljem võtsime kasutusele alt lahtiste ostega tudukad - ikka selle suure jalanumbri tõttu.
Pusad ja kampsunid - Pusad võiksid kindlasti olla kapuutsita, sest lamaval lapsel on kapuuts selja all ebamugav (samas võib olla nt 1-2 pusa, mis käivad kombeka alla ja on kapuutsiga ning pakuvad lisa kaitset õrnale peale). Pusasid-kampsuneid tuleks muidugi varuda vastavalt ilmale ent meil oli umbes 3 pusa ja 2 kampsunit. Oli täpselt paras kogus, sest kui mõni oli määrdunud, siis oli varu olemas.
Sokid ja sukkpüksid - sukkpükse mina Ergol alguses ei kasutanud üldse ja praegugi tõesti vaid siis kui õues on jahe ent mitte piisavalt jahe kombeka jaoks (kui te veel aru ei saanud, siis panen need ikka tavaliste pükste alla). Sokid olid meil valitud pehmed, üsna soojad ja kindlasti mitte tugeva soonikuga. Jälgi need Ergo jalgadele ei jätnud ja olid pükstega kasutades väga mõnusad. Päeva jooksul kulus maksimaalselt üks paar sokke ja lisaks oli meil 2 paari villaseid sokke.
 Kombekad - Minu kevadelapsel oli üks paksemat sorti kombekas suuruses 62 (vist) ja voodriga puuvillane kombekas samuti 62. Lisaks veel üks kootud kombekas ka s 62. Vankriga jalutades oli ta peidetud kookonisse, kuhu panin lisaks enda kootud teki ja kuna autodest sõitsime vaid taksodega, kus oli üldjuhul siiski soes, siis käis seal ka voodriga puuvillase kombeka peale vaid tekike. Paksemat kombekat kandis Ergo ühe korra, sünnitusmajast tulles ja teisi kombekaid pidevalt. Mulle meeldis Ergot panna riidesse pigem kihilisemalt kui paksule kombekale vähe alla. Lihtne põhjus, kui lapsel on kombeka all niigi vähe riideid, siis soojas ruumis neid ära võtta on võimatu.
Mütsid - Varutud oli mul mütse väga palju. Õhemaid ja paksemaid, vannis käimiseks ja toas olemiseks, õue minemiseks ja teise mütsi alla panemiseks :D Kokkuvõttes võin öelda, et vähemalt pooled mütsid kasutust ei leidnud. Sünnitusmajja oli varutud müts, Ergo oli aga nii suur ja tugev poiss, et ämmaemandad ei näinud vajadust mütsiks ja ütlesid, et tal on sellega pigem liiga palav. Lisaks oli palatis nii kuum, et ta oleks tõesti selle mütsiga hulluks läinud. Teine osa mütse olid lihtsalt liiga väikesed, sest Ergol on suur pea :D Jällegi minu lapse omapära ent samas oli hea, et mul oli igaks juhuks ka väiksemaid mütse (mis siis oleks juhtunud, kui oleks väiksem laps sündinud ja mütsi polegi. Eks oleks siis mehe poodi saatnud). Varutud oli üks soe müts ent kuna üsna kohe läks soojaks, siis see kasutust ei leidnudki. (Ergo pea oli ju kahe kapuutsi + kookoni sisse veel peidetud). Kõige lemmikumateks mütsideks said MiniBeebi omad, sest varjasid ilusti kõrvad ära ja ei olnud vastu lapse pead ärritavad. Pärast vanni panin Ergole mütsi pähe vist esimesed kuu aega. Kokkuvõtvalt siis võiks varuda 2 soojemat mütsi õues käimiseks (vastavalt siis aastaajale), 2 õhemat mütsi pärast vanni pähe panemiseks ja 2 keskmist mütsi autosõitudeks (kapuutsi sisse ja sooja autosse).

Muu kraam:

Tekid - Meil oli kasutuses voodis Wendre tekk, mille saab sünnitusmajast. Õues kärutamiseks oli meil minu heegeldatud tekk, puuvillane kahekordsest riidest tekk Hemtexist ja ühelt poolt fliisist teiselt poolt puuvillane tekike. Hiljem ostsin juurde veel suuremat sorti fliisteki. Baikatekki ei ole Ergol kunagi olnud ja sellest puudust ka ei tundnud. 
Tegelustekk - Alguses on lihtsalt hea sinna laps pikutama panna, hiljem hakkab juba huvi tundma nende mänguasjade vastu. Minul oli üks kõige lihtsamatest kaarega variantidest, mille sain laenuks. Aga alguses oli sellest suur abi küll. Suvel kasutasime seda ka rannas päikese- ja tuulevarju "ehitamiseks".

Piimalapid - Minul oli piimalappe marlist ja flanellist, mingi hetk kasutasin ka neid Hipsiku lappe. Parimad olid mitte väga suured (u 20x20cm) ja neid oli meil ikka palju. Paar-kolm piimalappi oli alati kotis kaasas ka.
Rinnapump - Seda ei ole kohe kindlasti kõigil vaja ent kuna meil algusest peale imetamine ei sujunud ja sujuma ei saanudki, siis tõi härra mulle TommeeTippee manuaalse rinnapumba juba haiglasse. Kui ma näppudega "pumbates" sain vaevu kätte 10ml, siis rinnapumbaga läks asi väga kiirelt ja kergelt ning laps rahunes süüa saades ka maha. Manuaalse pumbaga toimetasin vast nädalakese ent käed läksid rakku ja pumpamisest olid käed valusad. Sai tehtud uus otsus ja ostetud TommeeTippee elektriline rinnapump. Tagantjärgi tarkusena oleksin siiski valinud Medela rinnapumba. Ma pean ütlema, et TT elektrilise rinnapumbaga ma ei saanud märgatavat kogust kätte ent vähemalt ei väsinud käed niimoodi ära. 
Lutipudelid - Minul ei olnud lutipudeleid ette varutud ent lõpuks oli meil peamiselt kasutuses TommeTippee ning hiljem MAM pudelid. Kui imetamine oleks sujunud, siis oleksin kindlasti rohkem kasutanud Medela Calma pudeleid, mida mul isegi 2 tükki tegelikult olemas oli. Kunagi järgmise lapsega ostangi tõenäoliselt vaid Medela lutipudelid, sest need on väga head ka sellistel juhtudel, kus põhirõhk on rinnaga toitmisel.
Lutid - Lutte meil minu mälus ette varutud ei olnud. Kasutusse aga läksid TommeeTippee silikoonlutid. Ergole sobisid ja minule ka. Hiljem vahetasime Avendi luttide vastu välju. Eks luttidega on ikka nii, et iga ema ise teab, kas ja mis vanuseni.
Mänguasjad - Voodikaruselli meil ei olnud ja puudust ka ei tundnud. Küll aga on esimeste elukuude jooksul kindlasti lapsele suureks rõõmuks mõni värviline krõbisev/piiksuv vms mänguasi. Meil muidugi oli mänguasju liiga palju. Üldiselt tasub neid pigem hankida alguses vähem ja hiljem kui juba aru saadud, millised endale ja lapsele meeldivad juurde soetada.
Madratsikaitse - Madratsikaitselina oli meil võetud kõige väiksemas suuruses (45x70cm) ja see oli pealt froteest, Eesti firma Milana oma. Kasutasin ma neid tegelikult pigem kodus õhuvannide tegemiseks, tavaliselt panin sinna peale veel flanellist lina. Kuna meil üldjuhul voodis siiski lekkeid pole olnud, siis ei näinud vajadust seda seal kasutada. Külaskäikudeks olid mähkmevahetuse ajaks mugavad apteegist ostetavad ühekordsed aluslinad. 
Mähkimislaud - Meil oli mähkimislaud küll olemas ent minu arvates ei olnud seda mugav kasutada. Eelistasin pigem mähkmeid vahetada põrandal või meie voodis.
Voodi - Meie ostsime kombivoodi, mille ostu kahetsen. Tagantjärgi tarkusena oleksin ostnud kas tavalise võrevoodi või reisivoodi. Voodi oli küll mõnusalt lai ent kvaliteet oli väga kehv. Tavalise voodina (võredeta) seda enam kasutada poleks saanud nii et lammutasime selle laiali. Lisaks ei olnud võimalik kuskilt osta sinna sobivaid linasid (80x120cm) ja selle kasutamine osutus seetõttu eriti ebamugavaks. Pealegi on Ergo magades paras vehkleja nii et võrevoodi võredhakkasid üsna pea teda üles äratama. Kodus magab ta meil kitsas voodis ja hoius reisivoodis pole ka probleemi. Eks see sõltub paljuski lapsest endast. Järgmise lapse jaoks plaanin kindlasti osta ka nn Moosese korvi koos jalgadega.
Lamamistool - oli meil üks kõige odavamatest variantidest, laenatud. Kui oleks ise ostnud, siis oleks valinud Fisher Price'i tooli, mida saab ka suurem laps kasutada. Lamamistoolist oli suurim abi köögis süüa tehes.
Korduvkasutatavad mähkmed - Alguses lootsin heauskselt, et hakkangi peamiselt korduvkasutatavaid mähkmeid kasutama. Nii see kahjuks ei läinud. Küll aga on mul endiselt kasutuses selline komplekt smartipants'i korduvkasutatavaid mähkmeid. Hipsikud ei sobinud mulle üldse. Jäid väga kiirelt väikseks ja isegi kõige pisemat pissi need kinni ei hoidnud. Smartipantsid aga hoiavad isegi praegu vähemalt ühe pissi kinni ja samas ei ole kohe naha vastas ka külm ja märg tunne. See külm ja märg on minu arvates eriti vastsündinule väga halb. Kallid on need küll, aga mina julgen soovitada. Lisaks ostsin mina muidugi neli sisu juurde, sest sisud kuivavad aeglasemalt kui katted.
Niisked salvrätikud - Niiskeid salvrätikuid kasutasime ja kasutame siiani vaid väljas. Enim meeldivad mulle Huggies naturals ja Rainbow Baby salvrätid väikeses pakendis.
Vann - Meie ostsime kõige tavalisema beebivanni, ei mingeid lisavidinaid ja beebisisu ka ei ostnud. Polnud üldse raske seda pisikest beebit ühel käel hoida ja teisega pesta. Pealegi, poleks tõenäoliselt üsna lühikese aja pärast sellega midagi teha. Ja üksinda vanni niikuinii beebit ei jäta. Samas olen kuulnud, et mõne arvates vägagi vajalik vidin. Mina jätaks igal juhul selle ostu pigem hilisemasse aega, sest eks siis paista, kas läheb tarvis või mitte.
Rätik - Meil on kasutuses Hemtexist ostetud kapuutsiga froteest rätikud. Armas konnaga ja pealegi käib eest trukiga kinni. Väga mugav just suuremale lapsele ent kindlasti mugav ka vastsündinule. Peaks kindlasti varuma 2 suuremat rätikut. Lisaks on meil 3-4 väiksemat froteerätikut pepu kuivatamiseks. 

Mähkmekonteiner - Meil ei olnud ent järgmisele lapsele ostaksin kindlasti. Jah, mõne arvates on see kile raiskamine ent aeg on näidanud - ma panen niikuinii enamiku kasutatud mähkmetest kilekotti. Teiseks on väga mugav kui mähkmete juures on prügikast/mähkmekonteiner, ei pea jooksma kuskile kaugele kasutatud mähkmega ja mähkmekonteiner hoiab lõhna kinni + tavalises prügikastis ruumi ei kulu. 
Rõngaslina - Oli väga mugav, kui Ergo oli pisike. Seal oli ideaalne tal magada ja ka toita oli väga hea. Kasutatud sai seda nii merel käies kui ka loomaaias jalutades. Lisaks veel maijooksul. Kui parasjagu linas ei olnud, siis oli ka heaks päikesevarjuks kärus. Lisaks oli suureks plussiks linane materjal - suvel ei hakanud kunagi palav.
Vanker/käru - Alguses oli meil ABC Design'i vanker, kookoniga. Sain selle väga odavalt uuena ja ost sai üsna uisapäisa tehtud. Vanker oli raske, madal ja käis kokku väga ebamugavalt. Elame neljandal! korrusel ja te nüüd kujutage ette just sünnitanud ema tarimas oma pea viie kilost last ja 17 kg käru. Lõpuks hoidsime küll käru esimesel korrusel ent kuna ma liiklen tihti ühistranspordiga oli uue ja kergema käru saamine prioriteediks. Valituks osutus BabyJogger City Mini. Käru iseenesest on väga hea ent ei ole mõeldud kruusale ja kindlasti mitte lörtsi sisse. Igapäevaste pikkade ringide tulemus - aasta ajaga on esiratas läbi. Järgmise lapse ajaks on mul vast ka auto ja autojuhiload seega ostan küll kolmerattalise ent tõenäoliselt näiteks Quinny Speedi koos Dreami korviga. 

Turvahäll - Peab ilmselgelt kindlasti olemas olema ja kasutatuna mina seda ei ostaks. Meie saime laenuks minu õe käest nii et taust oli teada. Kui sõite on vähe, siis tasubki pigem laenutada. Milline täpselt? Eks see on juba igaühe enda valik.

Apteegikaubad

D-vitamiin - Seda on kindlasti tarvis (tõenäoliselt ka tegelikult emale endale) ja selle peaks küll igaüks ise valima. Ergole annan hetkel Gefilus tilku D3'ga. 
Gaasirohi - Ei tasu kindlasti ette osta. Gefiluse tilgad näiteks peaksid aitama kõhtu korras hoida. Gaasirohtudest sobis Ergole aga kõige paremini Sab Simplex.
Paratsetamooliküünlad - Nende varumisega on nii ja naa. Minul olid olemas ent kõige väiksema kaaluklassi küünlad ära ei kulunud. Linnas elades saadaksin pigem näiteks mehe valveapteeki küünalde järgi.
Nabapiiritus - Meile piisas (ja jäi isegi üle) haiglast antud kogusest.
Humeri ampullid - Väga head nii silmade puhastamiseks kui ninna tilgutamiseks. Mingi hulga sain haiglast ja teise osa apteegipakist. Meile piisas sellest pikemaks ajaks. Hiljem hakkasin silmi puhastama keedetud veega.
Nahahooldusvahendid - Midagi ostsin ette, aga vaja neid ei läinudki ja sama targalt need leidsid enda tee prügikastis. Üldiselt soovitatakse Sudocream'i ja roosat? Bepantheni. Õlisid-pesuvahendeid ei ole kohe kindlasti alguses vaja. 
Burnshield - See tasub osta juba varakult koju ära. Kasvõi selleks kui endal midagi juhtub. Igas kodus hädavajalik!
Rhinomer ninapump - Jah, ma tean, et tundub rõve ent mugavaim viis väikelapse ninast kollide kättesaamiseks.
Küünekäärid/-tangid - Ilmselgelt vajalikud. Mina ostsin mingid TommeeTippee omad, aga need ei olnud just eriti head. Parimaks osutusid tavalised ümara otsaga küünekäärid.


Praegu mulle rohkem pähe ei tule, mida vaja oleks või mida meie kasutasime ent kui meelde tuleb siis täiendan kindlasti. Arvatavasti ütlevad paljud ka minu nimekirja kohta, et see on ületarbimine ent tõin välja enda arvamuse, mida on vaja.
Võite kommentaaridesse kirjutada ka, mida neist asjadest teie ei kasutanud ja kui on midagi muud lisada, siis andke ka kindlasti märku!


4 comments:

Anonymous said...

Minule klassikalised sipukad meeldisid, jube mugav kastuada ja jalad olid alati soojas. Aga samas mu lapsel pigem pisem jalg kah.
Mina neist jalgevahe trukkidest aru ei saanud. Mähkmeid vahetada oli selle kaudu jube kehva. Peput pesta kah, sest siis jäi alati see riidepumps kehvasti kuhugi ja sai märjaks.

Tudukombed olid kasutuses, kasutuses siiamaani. Kinniste jalaotstega Tesco tudukad. Mõnusalt mugavad ja hoiab kogu keha une ajal soojas.

Kampsuneid hakkas mu sügise laps kasutama alles vahetult enne aastaseks saamist. Enne seda olid küll paar korda kuus kasutuses, aga enamasti piisas lihtsalt pika varruga bodyst. Pingviinlaps nagu ta mul on.

Mina olen varunud tavaliselt 7-8 body ühte suurusesse. Sellest täitsa piisas kuna bodysid läks alguses 1-2tk päevas.
Pükse on alati liiga palju olnud. Neid on siiamaani liiga palju.
Mulle tundub imelik panna pükse pessu kui nad pole mustad. Aga samas juba päeval kantud pükse ei taha kummutisse kah tagasi panna. Mingi mu enda kiiks.

Minul oli Medela elektriline rinnapump ja ma kiidan väga. Sain teiset ringilt, 20 euro eest ja teenis mind kenasti nii kaua kuni kasutasin teisest elukuust kuni kaheksanda elukuuni.

Minul olid ka 20x20cm froteerätid piima jaoks. Panin neid lapsele pea alla kui rinnaga toitsin. Pärast oli mugav suud pühkida.

Tegelustekk mängukaarega oli meil kasutusel jube lühikest aega, lapsele ei pakkunud see üldse huvi. See on üks ost, mida kahetsen.

Lamamistool oli FP oma, elekriline ja värisev. Lapsele meeldis, aga kuna minu laps pingviin, siis tal hakkas seal lihtsalt palav.


Mähkmekonteinerit vaja ei läinud, sest siin on müügil lõhnastatud kilekotid mähkmete jaoks, mis mul siiamaani kasutuses. Mahutavad umbes pooleteise päeva mähkmed.

Pikklina oli asendamatu abimees esimesed kuus nädalat. Gaasivalud kiusasid last ning ta oli nõus magama ainult süles, aga kuna mu käed pole rauast, siis tuli appi kandelina. Sain ise samal ajal kodus tegutseda ja isegi tolmuimeda.

Apteegikraami kohta oleks mul samad soovitused. Paratsetamoli küünlaid läks ainult üks, siis kui juba hambad tulema hakkasid. Aga isegi siis täheldasin, et Nurofeni siirup aitab tunduvalt paremini.

Aga muidu väga asjalik nimekiri!

Unknown said...

Pükste kohta ütleks ma nii, et liikumatu pambuga oli tõesti teinekord lausa imelik pükse pessu panna ent nüüd kulub meil vähemalt kaks paari pükse päevas :D Ergo nimelt armastab enda toiduseid käsi pükstesse puhastada. Ja no vett juues kallab ta selle mõnikord pükstele. Läbimärjaks saanud pükse ma nagu ka kappi panna ei taha :D

Jaanika Malenšek said...

Hihi, väga tore oli seda nimekirja lugeda - nagu tagasivaade enda laste beebiaega. Kusjuures täna öösel nägin unes, et mul oli beebi ja ma olin täitsa ahastuses, mida temaga peale hakata :D

Me Igoriga väga tahaksime veel ühte last ja iga kord, kui ma beebipostitusse satun, siis tahaks kohe nüüd ja praegu! :)

Üks asi, mida minu lapsed mittekunagi ei kasutanud olid lutid. Kahjuks.. Ja teine praktiline ese, mida meil ei olnud ja nüüd mõtlen tagasi ja sellest oleks palju kasu olnud, on rõngaslina.

Unknown said...

Ma ise arvan, et praegu oli mul üsna viimane aeg seda postitust kirjutada, sest paljud asjad hakkavad juba ununema :D
Mul ikka tuleb ka aegajalt seda beebiisu peale, aga õnneks on see praegu veel kiirelt mööduv nähtus :D

Ergo oli lutiga väga suur sõber aga õnneks oli isegi võõrutamine väga lihtne, päevapealt.